Série Disciples byla vždy rivalem poněkud známějších a starších (ve smyslu samotného vzniku) Heroes of Might and Magic. Obě jsou postaveny na stejných základech:
1. Část dobrodružná, kde na mapě scénáře pomocí vojsk vedených "hrdiny" (veliteli s RPG prvky) prozkoumáváte a dobýváte,
2. část administrativní, v níž spravujete město a budujete jednotky (v případě Disciples i vynalézáte kouzla),
3. část bojová, která se aktivuje v případě, že s vojskem narazíte na nepřítele.
Disciples: Sacred Lands se odlišuje v několika podstatných ohledech. Protože je boj asi nejdůležitější složkou tohoto typu her, začneme u něj: Narozdíl od zmiňované série Heroes of Might and Magic vám tu není dovoleno pohybovat v boji s jednotkami - stojí na místě a záleží tedy především na pořadí útoku a výběru momentálně správného cíle. Nenajdete zde ani početné armády, nýbrž jednotlivce s danou úrovní, jenž se díky válečným úspěchům postupně zvyšuje. Stejná pravidla platí i pro hrdiny. Za druhé, území nedostáváte pod kontrolu pouhým poražením nepřátel, mnohem výraznější je prvek "žezel". Ty pomalu rozšiřují vaši "moc" reprezentovanou jedním ze čtyř druhů půdy (podle čtyř hratelných národů: Nemrtví, Démoni, Lidé a Trpaslíci). Doly a zřídla many pohlceny vaší "mocí" se automaticky stanou součástí říše.