Pro znavené poutníky pokryté prachem vnitrozemských cest je příchod do vévodství Gransys vítanou úlevou od nejhorších strastí. Úbočí mohutných pohoří přecházejí ve svěže zelené hvozdy plné zvěře a ty zase v širé pastviny, kde chomáče trávy čechrá slaný vánek od nedalekého pobřeží, ohraničeného příkrými dolomity, jež dělí vlnobití odolávající pevninu od hlubin moře. V Gran Soren by chtěl žít každý. Všechny okolní cesty jako by vedly právě do tohoto skvostného města. Dlážděnými ulicemi čtyř čtvrtí procházejí ctihodní měšťané i zvídaví cizinci, na jejichž návštěvu čeká celý vějíř obchodů, řemeslných dílen, hostinců a šenků. Nade vším děním uvážlivě bdí vévoda Edmun Dragonsbane ze svého impozantního hradu. Samozřejmě i tento kousek světa trpí svými neduhy, které pocítí každý poměrů v zemi neznalý poutník, který se mimo bezpečí hradeb nechá ukolébat bukolickou krajinou. Banditismus sužuje kupce na cestách snad víc než monstra, jdoucí po každém, kdo sejde z cesty.
Řeč přitom není jen o smečkách hladových vlků ale o stvořeních, jako jsou goblini, šupinatí sauriáni, letky harpyjí a sukub, o daleko větších bytostech ani nemluvě. Žádné zkušenosti z přilehlé divočiny však nemohly obyvatelstvo rybářské vesnice Cassardis připravit na dlouho prorokovaný návrat draka Gregoriáše. Přiletěl krátce po rozbřesku a ihned začal ničit skrovné přístaviště. Jedině u vás převážila odvaha nad pudem sebezáchovy, a tak vás nenapadlo nic lepšího, než obřího ještěra napadnout a posléze bodnout do přední tlapy, což vyústilo v pozření vašeho srdce. Drak poté uletěl, vaše smrt se však nedostavila. Místo toho jste se stali dalším z řady vyvolených hrdinů a hrdinek, kteří v průběhu dějin činí přítrž řádění cyklicky se navracejících draků. Nebojí se totiž vyjít s tasenou zbraní šupinatým kolosům v ústrety, třeba až na práh jejich doupat!
Tvorba charakteru zahrnuje volbu etnicity, tónu hlasu, pohlaví, tělesné konstituce a modelaci tváře, což následuje volba z devítky profesí. Správný vyvolený potřebuje věrné pěšáky (pawns), kteří budou bez otálení plnit jeho vůli. Právě takovými jsou Myrmidoni - obyvatelé tajemného paralelního světa, známého jako Rift. Nemají vlastní vůli, ani skutečné emoce a jediným smyslem existence těchto na první pohled lidí je sloužit svému pánovi z řad vyvolených. Pojí je s ním/ní zářící jizva na dlani podobná té, kterou má váš hrdina na hrudi. Mohou vás doprovázet až tři. Složení vaší družiny si určíte u tzv. Rift stones, a to výběrem z pawnů od tvůrců hry, nebo od ostatních hráčů, přičemž jednoho z nich si dokonce stvoříte sami. Tito pomocníci/pomocnice bojují po vašem boku, nosí vám loot a komentují aktuální dění. Příkazy, co za určitých situací dělat a nedělat se dá docílit zvýšení efektivity jejich asistence, která je naprosto nezbytná pro zvládání větších počtů nepřátel, i pro zdolávání těch mohutnějších, po kterých je během soubojů nutné šplhat.
Souboji se hratelnost velmi přibližuje sérii Monster Hunter. Souboje se odvíjejí od na počátku hry zvoleného povolání. Váží se na ně sady speciálních chvatů s jedno i obouručními meči, s dýkami a lukostřelecké schopnosti, stejně jako případné výhody, co se vaší pohyblivosti týče. V Gran Soren s více jak dvěma stovkami NPC se hlavní příběh posouvá kupředu a město zároveň představuje hlavní zdroj questů, místo, kde lze doplnit zásoby potravin, alchymistických ingrediencí, i přespat za venku velmi nebezpečných nocí, za nichž bez svítilny není vidět ani na krok. Okolní kraj skýtá řadu ruin s více či méně cenným lootem, bylinami a vstupy do tajemných míst, kam se jen tak někdo neodváží.