Příběh Mass Effect 3, pokračování sci-fi série Mass Effect, začíná šest měsíců po událostech z Mass Effect 2: Arrival, posledního DLC druhého dílu. V době, kdy je hlavní pozornost upřena k boji proti záhadným Reaperům, Shepard v domácím vězení na planetě Zemi pyká za své předchozí činy. V zájmu splnění cíle, jímž není nic vznešenějšího, než záchrana veškerého organického života na planetě Zemi, mu představitelé Aliance umožní znovu se vydat do akce, aby s vyhlídkou pomoci v závěrečeném boji o Zemi získal co nejvíce mimozemských ras. Děj uzavírá větší i menší zápletky započaté v předchozích dvou hrách.
Singleplayerovou kampaň lze v protikladu k předchozím dílům absolvovat ve třech herních módech: příběhovém (Story), akčním (Action) a RPG (Roleplay). Každý režim skýtá zcela specifické pojetí hry. Zatímco Roleplay je ztělesněním původního konceptu, kdy odpovědi v dialozích lze volit dle vlastního uvážení, příběhový režim je charakteristický nižší obtížností akčních pasáží, což je zajištěno především menším objemem protivníků; akční režim naopak dominuje souboji, jejichž obtížnost je značně vyšší, než v případě ostatních dvou módů; vlastností akčního režimu je také to, že hráč nemá kontrolu nad volbou odpovědí v rozhovorech. Mass Effect 3 je spojen rovněž s návratem možnosti použití jakýchkoli zbraní, a to bez omezení odvislého od „povolání“.
Oproti svým starším sériovým sourozencům se dílo vyznačuje větší rozmanitostí RPG prvků a svižnější akcí. Rozšíření se dočkaly možnosti pohybu, zdokonalen byl krycí systém. Novinkou je, že ovládaná postava může přeskakovat nižší překážky, aniž by se musela přikrčit. Nově se hráči do rukou dostává „omniblade“ – holografická dýka, tvořená „omnitoolem“, prostřednictvím níž lze oponenty likvidovat zblízka. Vesmírné složky hry, kterou lze nejlépe identifikovat pohybem Normandie vesmírem, se změny dotkly tak, že z pohledu hráče je rozumné brát v potaz to, v jaké oblasti se loď zrovna nachází; je-li to v teritoriu ovládaném Reapery, může se stát, že nějaký Reaper začne Normandii pronásledovat, a bude na hráči, zda jej setřese.
Hra běží na vylepšené verzi Unreal 3 enginu. V kooperativním multiplayeru, jenž hráče staví před úkol spočívající v bránění určitého stanoviště před nabíhajícími nepřáteli, je na výběr mezi několika povoláními a rasami. Stejně jako v případě Mass Effect 2 lze ve hře načítat pozice uložené v předchozím dílu série, přičemž takto lze navázat nejen na postavy, ale také na dějová rozhodnutí z minulosti; za těchto okolností lze importovat dokonce savy z prvního Mass Effect.